2013. március hónap bejegyzései

Végül Brazíliában lesz! – a CIA elnökének levele

FAI CIA logoA Rio de Janeiróban megtartott CIA plenáris ülés március 22. és 23. között végül úgy döntött, hogy a 21. FAI Hőlégballon Világbajnokság San Carlos, Brazíliában kerül megrendezésre. Ez a határozat hosszú, nehéz és fárasztó vita után jött a plenáris ülésen, de a jelen lévő küldöttek többségének az megelégedettségére. A versenyzők most már magabiztosan megkezdhetik az előkészületeiket.
A brazil szervezők megerősítették Mathijs Debruijn versenyigazgató és David Levin versenyigazgató helyettes kinevezését. Azt is bejelentették, hogy az Elő-Világbajnokság San Carlos-ban kerül megrendezésre 2013-ban, FAI minősítés nékül.
Megígérték, hogy a 70 hőlégballon 2014-es ingyenes szállításáról a részletes információk valamikor az év folyamán elérhetővé válnak.
Örülök, hogy erről a kérdésről végül döntés született, és kívánom mindazoknak, akik tervezik résztvételt, hogy érezzék jól magukat és egy tökéletes versenyeken legyen.

Üdvözlettel:
JC Weber, elnök
FAI Hőlégballon Bizottság

 

 

Az eredeti levél:

And Brazil it will be!

The CIA Plenary Meeting, held in Rio de Janeiro on March 22 and 23, has finally decided. The 21st FAI World Hot Air Balloon Championship will be held in San Carlos/Brazil in 2013. This decision came along after long, difficult and tiresome discussions at the Plenary, but to the satisfaction of a majority of the delegates present. Competitors may now confidently start their preparations.

The Brazilian organisers confirmed the appointment of Event Director Mathijs Debruijn and Deputy Event Director David Levin. They also announced that a non-sanctioned Pre-Worlds event will be held in San Carlos in July 2013.

Detailed information regarding the free transportation of the 70 balloons in 2014 has been promised to become available sometime during the year.

I am glad that the this issue has finally been decided, and I wish all those who plan to participate a lot of fun and perfect competitions.

Buoyant regards,
JC Weber, president
FAI Ballooning Commission

FAI CIA közgyűlés döntései

FAI CIA logó

Most zajlik a FAI CIA közgyűlése Rio de Janeiro-ban, ahol a sportágunk fontos kérdéseiről döntenek. Amit jelenleg tudni lehet:

  • Világbajnokság 2014 – Sao Carlos, Brazil
  • 2. Ifjúsági Világbajnokság 2014 – Vichy, Franciaország
  • Coupe Aeronautique Gordon Bennett 2015 – Vichy, Franciaország
  •  Európa Bajnokság 2015 – Debrecen, Magyarország
  • Női Európa Bajnokság 2015 – Drenthe, Hollandia

CIA közgyűlés

Videó: Graf Zeppelin léghajó visszatér New Yorkba a világkörüli útja után 1929-ben

Graf Zeppelin léghajó visszatér New Yorkba a világkörüli útja után 1929-ben1928. szeptember 8-án az új, a gróf tiszteletére Graf Zeppelin-nek keresztelt kormányozható léghajó első ízben repült. A léghajó hossza 236,6 m, térfogata 105 000 m³ volt, így ő lett az addig épített legnagyobb léghajó. Eckener eredetileg kísérleti és bemutatási célokra szánta az új zeppelint, hogy előkészítse az utat a menetrend szerinti léghajózásra, de egyúttal utasok és posta szállítását is tervezte, hogy fedezze a költségeket. 1928-ban az első távolsági út során elrepült Lakehurstbe, ahol Eckenert és legénységét ismét lelkesen fogadták konfettis felvonulással New Yorkban és ismételt meghívással a Fehér Házba. Később a Graf Zeppelin Németországban túrázott, és felkereste Olaszországot, Palesztinát és Spanyolországot. Egy újabb utat Amerikába 1929 májusában megszakította egy Franciaországban bekövetkezett motormeghibásodás.

1929 augusztusában az LZ127 újabb merész vállalkozásba kezdett: Föld körüli útra indult. A „levegő óriásának” egyre növekvő népszerűsége megkönnyítette Eckenernek szponzorok keresését. Egyikük, William Randolph Hearst, az amerikai sajtómágnás volt, aki azt kívánta, hogy a nevezetes út hivatalosan Lakehurstből induljon. Hearst megbízta Grace Marguerite Hay Drummond-Hay újságírónőt, hogy küldjön tudósításokat a léghajó fedélzetéről, így ő lett az első nő, aki körülrepülte a Földet. A Graf Zeppelin Friedrichshafen érintésével Tokióba, majd Los Angeles-be repült, végül vissza Lakehurstbe. A teljes utat 21 nap, 5 óra és 31 perc alatt tette meg. A befejező Friedrichshafen-Lakehurst és visszaúttal együtt összesen 49 618 km-t tett meg.

A következő évben a Graf Zeppelin számos utat tett Európában majd 1930. májusban sikeres túrát hajott végre Dél-Ameikában, amivel meg kívánta nyitni az első tengerentúli rendszeres légijáratot. A nagy gazdasági világválság és a merevszárnyú repülőgépek növekvő versenye ellenére az LZ127 által szállított utasok száma és a postaküldemények mennyisége állandóan nőtt 1936-ig. Emellett a léghajó egy másik figyelemreméltó küldetést is teljesített, 1931 júliusában északi-sarki kísérleti utat teljesített. Ez az út Zeppelin gróf egyik álma volt húsz évvel korábban, melyet azonban nem tudott valóra váltani a háború kitörése miatt.

Hogyan száll le egy gázballon?

Ha szeretnéd látni, hogy száll le egy gázballon, akkor ebben a videóbon több leszállást is megnézhetsz.

Gasballoon touchdown – Gasballoon landing from Benjamin Eimers on Vimeo.

Szakmai beszámoló a Guinness rekorder hőlégballon repülésről

25-en ugrottak egyszerre - az egyik Guinness rekord

Ami a hírekből kimaradt, avagy szakmai beszámoló a találgatások elkerülése végett.

A 2012-es szezont a Balloon Adventures Emirates az A6-BOB lajstromjelű szép új ballonnal kezdte. Ez az ULTRAMAGIC N-500 tipusú ballon adta az ötletet Mike Howardnak a Guinness record ejeugrásra.

Mike többek között pilóta az Emirates Airlines-nál, versenyballon pilóta és több mint 2000 eje ugrása van. Tehát van némi tapasztalata és tudása.

Természetesen Mike kérdésre Péter rögtön igent mondott az alábbi feltételekkel.
A repülést legkésőbb február 15-ig végre kell hajtani, mielőtt bejön a 30-35 fokos meleg. Az ejtőernyősök száma max. 40, mivel az MTOM 5000 kg lehet.

Február 10. lett a repülési nap, tartalék 11.
Ezen a hajnalon minden ideális volt a ballon repülésre és az ejeugrásra egyaránt.
A talajszél 2 kts, látás 20 km, kellemes inverzió a talajon 12 fokos hőmérséklettel. Az égiek és a meteor velünk volt, mert 8., 9. és 11.-én köd volt.

Az előzetes próbák alapján betuszkolódott 40 ugró a kosárba és 06:39-kor felszálltak.
300 méter felett 10 bázis ugró elkezdett egyenként potyogni a ballonból. Ahogy fogytak az ugrók egyre könnyebben emelkedett a ballon a tervezett 2500 méterre. Innen kezdődött a süllyedés.
Amig elérték az 5 m/s süllyedési sebességet, az ugrók felvették a kosár elhagyási pozíciót. Ez fontos volt a Guinness record (3 másodpercen belül kellett 24 embernek kiugrani ) és a biztonság miatt is.

07:16:09-kor, 2132 méteren, -5.5 m/s varioval 24 ejtőernyős a levegőben volt.
Heten maradtak a ballonban Péter, Mike és még 5 ugró.

Ahogy számították a ballon el kezdett emelkedni. 9.5m/s varió volt a maximum!!
Persze a kupola“dugó” beesett, ugyanúgy, mint ahogy szeles feltöltésnél is előfordul.
Péternek sikerült visszahúzni a dugót a candy stripe line-al (amivel vissza lehet zárni a már kinyitott dugót) használva, fűtéssel a kupola belső nyomást is megtartotta.
3411 méterig emelkedtek, az ismételt süllyedés közben egyenként ugrott a maradék 6 ejtőernyős. Utoljára Mike ugrott és Péter egyedül maradt a kosárban.
Egyedül egy közel 15.000 köbméteres ballonban!! Ez is lehetne egy Guinness rekord!!!

Most már csak a leszállás volt a feladat. A magassági szél Omán felé vitte a ballont 55-60 km/h-val, 600 méter és a talaj között visszafelé repült a reptér irányába. Péternek még 50 percet kellett repülnie a végtelen homok dűnék felett. Volt ideje bőven navigálni és meditálni, a 8-10 km/h-s talajszélben.

08:29:05-kor BOB leszállt!
”Minden rendben a ballonnal és velem is” mondta Péter telefonba.

Ezek után már “csak” a papírmunka maradt, azaz a Guinness előírások szerinti dokumentáció elküldése és várni, várni a hitelesítésre…

szerző: Aklan Attila, lektorálta a pilóta: Kollár Péter

Guinness rekord: 40 ejtőernyős ugrott ki egy hőlégballonból (videó)

Balloon Adventures UAE & SkyDive Dubai Guinness records 40 jump skydiver from balloon

Magyar pilótája volt a kettős Guiness rekordnak. Balloon Adventures UAE és Skydive Dubai hivatalosan is megdöntött két Guinness Világrekordot. Az első rekord: 40 ejtőernyős ugrott a ballonból egy repülés során. A második rekord: hogy 3 másodpercen belül – azaz gyakorlatilag egyszerre – 25 ejtőernyős ugrott ki a ballonból. Nem hivatalos rekord, hogy a legtöbb női ejtőernyős is ekkor ugrott egyszerre ballonból.

Mindez 2013. február 10-én történt és már hivatalosan is Guinness Világrekord.

“Fogalmunk sem volt, mi fog történni az ugrás után. A ballon eltorzulhat, úgy viselkedhet, mint egy kő és fogalmunk sem volt mikor stabilizálódik a hőlégballon.” mondta Raul Bocanegra, a Skydive Dubai Desert Campus menedzsere.

Balloon Adventures UAE & SkyDive Dubai Guinness records 40 jump skydiver from balloon

Az ötletet Mike Howard (GBR) – Skydive Dubai – javasolta és együttműködtek a Balloon Adventures UAE-vel , akiknek a nagy hőlégballonját használták.

“Két hétig tartott a forgatókönyv megtervezése és előkészítése, mi történhet, mit kell reagálni, mi szükség, hogy az időjárás tökéletes legyen.” nyilatkozta Mike Howard Skydive Dubai hőlégballon pilótája.

Az eseményre a Skydive Dubai Desert Campus Drop Zone-ban került sor. ami Mergamban van, 35 km-re Dubai-tól. Az egyik fő probléma az volt, hogy meg kellett találni a ejtőernyősöket a földre érkezés után, mivel a 40 ejtőernyősnek különböző helyen kellett leszállni, a balesetek elkerülése érdekében. A Balloon Adventures ballonjának pilótája a magyar származású Kollár Péter volt, aki felkészült az ejtőernyős vészhelyzeti és biztonsági eljárásokra, extra óvintézkedésekre.

Balloon Adventures UAE & SkyDive Dubai Guinness records 40 jump skydiver from balloon

“Mindkét rekordot sikerült megdönteni” mondta Bocanegra. Összességében az egész folyamat jól ment, a két világrekordot hivatalosan megdöntötték és az eseményt jóváhagyták, ami teljes siker.

Repülési adatok:

  • Pilóta: Kollár Péter, főpilóta Balloon Adventures Emirates, UAE és Balaton Ballooning Kft. Magyarország
  • Start: 2013.02.10. 06:39
  • Leszállás: 08:29
  • Maximális repülési magasság: 11.129 ft
  • Maximális emelkedési sebesség: 1.870 ft/min
  • Maximális süllyedési sebesség: -1.083 ft/min
  • Ballon: Ultramagic N-500, 14.158 m3

Videó a hőlégballonos repülésről és az ejtőernyős ugrásokról:

GUINNESS WORLD RECORD BALLOON JUMP 2013 from Skydive Dubai on Vimeo.

Exkluzív képek:

Felszállás előtt a Guinness rekorderek

Felszállás előtt a Guinness rekorderek

8.000 láb magasan a Guinness rekorderek

8.000 láb magasan a Guinness rekorderek 

25-en ugrottak egyszerre - az egyik Guinness rekord

25-en ugrottak egyszerre – az egyik Guinness rekord

A 40. ugró Mike Howard (GBR), aki szintén hőlégballon pilóta

A 40. ugró Mike Howard (GBR), aki szintén hőlégballon pilóta

Kollár Péter 11.129 ft (3.392 m) magasan, már egyedül

Kollár Péter 11.129 ft (3.392 m) magasan, már egyedül

Kollár Péter a kétszeres Guinness rekorder hőlégballon repülés kapitánya leszálláskor

Kollár Péter a kétszeres Guinness rekorder hőlégballon repülés kapitánya leszálláskor

Open Aviation Map – ingyenes naprakész légi navigációs térképek

Az Open Aviation Map projektet bő egy éve egy norvég és egy magyar fiatal kezdte el, azzal a céllal, hogy szabadon elérhető légi navigációs térképeket hozzanak létre. Open Aviation Map - ingyenes naprakész légi navigációs térképekA projekt egy év alatt eljutott odáig, hogy Magyarország területére hagyományos papír, mobiltelefon, tablet, vagy weboldalon is navigációt segítő térképeket tett elérhetővé.

A légi navigáció fontos biztonságtechnikai kérdés. VFR pilóták, vitorlázó repülők, siklóernyősők vagy microlight pilóták számára különösen fontos, hogy saját pozíciójuk viszonylatában meg tudják állapítani az őket körülvevő navigációs pontok ill. légterek helyzetét. Az Open Aviation Map projekt többek között ebben kíván segítséget nyújtani mobil- és papíralapú ill. online eszközökkel

Open Aviation Map - ingyenes naprakész légi navigációs térképek2013. március eleje óta érhető el a projekt első mobil alkalmazása, amely Google Android 2.2-es és annál frissebb változatot futtató telefonokon és tableteken futtatható, a Google Play-ből tölthető le ingyenesen. Az alkalmazás jelenleg Magyarország VFR térképét képes megjeleníteni, a kezdeti letöltés után természetesen internet kapcsolat nélkül. A térkép referenciaképpen is használható, ill. a telefonba épített GPS vevő segítségével a pilóta pozícióját élőben is mutatja a térképen. Egy alap részletességű térkép mellett több tárolóhely feláldozása árán egy nagyobb részletességű térkép is elérhető azok számára, akik különösen pontosan szeretnék látni a pozíciójukat.

A mobiltelefonos változat mellett elérhetőek az Open Avation Map projekt keretében papírra nyomtatható VFR navigációs térképek, Lambert ill. Mercator projekcióval egyaránt. Az egész Magyarországot felölelő térkép 1:500.000 léptékű, míg a Budapest környékét ábrázoló térkép 1:250.000 léptékkel készült. A térkép a Creative Commons un. “Nevezd meg & Így add tovább” licensze mentén érhető el, ami egyszerűen annyit jelent, hogy bátran másolható, terjeszthető, nyomtatható, amennyiben az eredeti forrás mindig megjelölésre kerül ill. esetleges módosított változatok ugyanilyen feltételek mellett érhetőek el.

A fentiek mellett egy hagyományos web böngészővel elérhető változata is van a térképnek, aminek segítségével indulás előtt megvizsgálhatjuk az egyes légterek, navigációs pontok helyzetét. Ennek a térképnek külön előnye, hogy a légi navigációs információkat Magyarország foto-realisztikus (Google műhold) térképe felett is nézhetjük, ami jobban elősegíti a légterek helyzetének vizuális navigációs pontokhoz képesti megértését.

Az Open Aviation Map-ben található légterek a hivatalos magyar eAIP publikáció alapján történtek és ezek alapján kurrens információt tartalmaznak.

Open Aviation Map - ingyenes naprakész légi navigációs térképekA projekt célja, hogy idővel egész Európa területét felölelő, nyíltan elérhető légi navigációs adatbázist építsen ki, és ezen adatokra építve különböző, a pilótákat segítő megoldásokat biztosítson. Ezen felül az is célja a projektnek, hogy a légi navigációs adatok egy nyílt, szabadon elérhető és gépileg feldolgozható adattárban legyenek tárolva, azokat bárki elérhesse és ezekre az adatokra építve akár saját szolgáltatásokat is létrehozzon.

A projekt nyílt technológiákra épít, az adatok jelenleg egy, az Open Street Map projektével megegyező PostGIS térinformatikai adatbázisban vannak tárolva. A légügyi információk az OpenGeo Consortiumáltal jegyzett, nyílt forrású GeoTools ill. GeoServer eszközök segítségével kerülnek feldolgozásra. Az Open Aviation Map projekt maga is nyílt forrású, a projekt okán írt összes software eszköz forrása elérhető a projekt Google Code oldalán keresztül.

Az Open Avation Map projekt következő célja, hogy technológiailag átálljon a EuroControl és az FAA által létrehozott Aeronautical Information Exchange (AIXM) formátumra a légügyi adatok tárolása területén. Eme átállás után további európai országok feldolgozása, tárolása az egyik cél. Ezen túl a térképek megjelenítésének folyamatos javítása, valamint újabb megjelenítési módok, pl. iPhone / iPad alkalmazás létrehozása a cél. Távlati célok közé tartozik a navigációs információk felülnézeti megjelenítése mellett egy valóban 3D, kiterjesztett valóság jellegű megjelenítés, ami még jobban segítheti a VFR pilótákat a légterek közötti boldogulásban.

Android app on Google PlayAz Open Avation Map projekt egy non-profit, önkéntes kezdeményezés, ezért a projekt várja mind a tevékeny segítőkész embereket, adományokat, visszajelzéseket, ill. bármilyen más formájú támogatást amely segíti az előrehaladásban.

 forrás: jetfly.hu

A nap képe: főzés modell ballonnal

A hőlégballonoknak létezik modell változata is. Ezek ugyanúgy működnek, mint eredeti társaik, de nem szállítanak utasokat és távirányítóval vezérlik. Ballonos találkozók, versenyek kísérő rendezvénye szokott lenni a modell ballonok megmérettetése is.
Erre a felhasználásra ritkán látni példát, de a lehetőség adott. 🙂

Főzés egy modell ballonnal

Anulfo González Redondo fényképe