Az első magyar hőlégballon, a Pannónia | Utolsó frissítés:
2005-12-08
|
||
A MÉM Repülőgépes Szolgálatnál, Fazekas József főigazgató és munkatársai nem feledkeztek arról, hogy a repülést sok lelkes rajongója, sportbarát, megszállott milyen mértékben vitte előre és nem feledkeztek meg arról, hogy a légi sportok milyen nagy nevelőerőt képviselnek. Megerősödtek a Szolgálat által támogatott klubok is. Új szakosztályok alakultak, gyarapodtak a technikai eszközeik, újabb fiatalok kapcsolódtak be a sporttevékenységbe, akik e repülés lelkes támogatóivá váltak. Ilyen légkörben nem volt véletlen, hogy akadtak olyanok, akiket nem elégített ki a "szokásos" repülőtevékenység, akik nagy figyelmet fordítottak a nemzetközi repülőélet eseményeire és tendenciáira, felfigyeltek a már "elfeledett" légi tevékenységek újjászületésére. A MÉM Repülőgépes Szolgálat kaposvári bázisán Gulyás Géza kezdte meg kísérleteit 1974-1976 között, hiányos értesülésekkel, de annál nagyobb lelkesedéssel. Voltak olyanok, akik támogatták, voltak olyanok, akik "csendes őrültnek" tartották, de semleges senki sem maradt. |
|||
Az első magyar hőlégballon |
|||
Sok-sok kísérletezéssel, próbálkozással, módosítással, de egyre épült a "Panni". Újra meg kellett találni a megoldást olyan kérdésekben, amit máshol már kitaláltak, megoldottak, esetleg évek hosszú munkájával, mert a szakirodalom még nem volt hozzáférhető. Óriási munka árán elkészült először a Pannónia ballonkupolája, amit akkor még hőlégfúvóval töltöttek fel. Elkészült a fűtő rendszer és a gondola is. 1977. júliusában, Egerben rendezték meg a függővitorlázók nemzetközi találkozóját, ahol a Pannónia is levegőbe emelkedett, igaz csak kikötve és kedvezőtlenül erős szélviszonyok között. Újabb kísérletek és munka után a következő cél a szabad repülés volt. A lengyelországi Poznan repülőklubja vállalta a magyar pilóták kiképzését és egy versenyrészvételt is biztosítottak. Nekik volt egy hőlégballon nélküli hőlégballon pilótájuk és egy gázballonjuk. A légügyi hatóság ideiglenes lajstromjelet állapított meg, kiadta az ideiglenes légialkalmassági bizonyítványt és az ideiglenes szakszolgálati engedélyeket:
1977. október 12-én repült először a Pannónia Lódzban. A légijármű parancsnoka Stefan Makne volt, gyakorló pilóták Gulyás Géza és Balikó Pál. Október 14-én már Kastély Sándor volt a parancsnok és személyzete a másik két magyar hőlégballon-pilóta jelölt.
|
|||
HA-001, a "Panni" |
|||