A Nemzetközi Repülőszövetség Sportkódexében sorolják be a repülés különböző ágait osztályokba. Az „A” és „B” osztály a levegőnél könnyebb repülő eszközök, a szabad ballonok és léghajók csoportja. Ennek a két osztálynak a további felosztásáról a Sportkódex I. szakaszának 2. fejezete rendelkezik, ami a következő:
A OSZTÁLY: SZABAD BALLONOK
A osztály, szabad ballonok, öt alosztályra oszlik és minden alosztályban 15 méretkategória van. Az alosztályok a következők:
- AA alosztály: szabad ballon, ami nem rendelkezik repülés közbeni fűtési lehetőséggel és a felhajtóerejét egy a levegőnél könnyebb gáz adja, ami egy nem túlnyomás alatt lévő kupolában van.
- AX alosztály: szabad ballon, aminek felhajtóerejét kizárólag a levegő felfűtése adja és a kupola nem tartalmazhat más gázt, mint levegőt és normális égéstermékeket.
- AM alosztály: szabad ballon, ami együtt használja a levegőnél könnyebb gázokat és a repülés közbeni fűtést, túlnyomás nélküli kupolában.
- AS alosztály: szabad ballon, ami levegőnél könnyebb gázt használ és egy megfelelően túlnyomásos kupolát használ az emelő teljesítményének szabályozásához.
- AT alosztály: szabad ballon, ami nem sorolható be az AA, AX, AM, AS alosztályok egyikébe sem.
ALOSZTÁLYOK MÉRETKATEGÓRIÁI
Minden alosztályban a következő méretkategóriák vannak:
TELJESÍTMÉNY-TÉRFOGAT MEGHATÁROZÁSA
A szabad ballon teljesítmény-térfogatát a ballonrendszer minden részének abból legnagyobb a geometriai formátumából kell számolni, amit repülés közben elérhet, rugalmas tágulás nélkül. Ha ballon rugalmas anyagból készült, akkor a repülés közbeni aktuális méret határozza meg a méret-kategóriát és ezt az értéket kell használni. A meghatározott értékeket a legközelebbi köbméterre kell kerekíteni.
GÁZOK EGYENÉRTÉKŰSÉGE
Az AA alosztályban a geometria méretet meg kell szorozni egy az emelést biztosító gázzal arányos tényezővel, mielőtt meghatározzák a kategóriát. A tényezők a következők:
Hidrogén (H2): 1,5507
Hélium (He): 1,4363
Ammónia (NH3): 0,6867
Minden más gáz vagy gázkeverék használatakor a tényező:
L / 0,735
Ahol az L az emelő erőt jelenti kilogramm per köbméterre számítva 15 Celsius fok hőmérsékleten és 1013,25 hPa nyomásnál.
Tiszta gázok keverékénél az L-t meghatározásához a következő elméleti emelő erőket kell használni:
Hidrogén (H2): 1,13976
Hélium (He): 1,05571
Ammónia (NH3): 0,5047
B OSZTÁLY: LÉGHAJÓK
A léghajók B osztályának négy alosztálya van, amiknek egyenként 10 méret-kategóriája van. Az alosztályok a következők:
- BA alosztály: léghajók, amik emelőerejének legalább a 80%-át egy levegőnél könnyebb gáz adja és nem tartoznak a BR alosztályba.
- BX alosztály: léghajók, amiknek a felhajtóereje kizárólag hevített levegő eredménye. A kupola nem tartalmazhat más gázt, mint levegőt és normális égéstermékeket.
- BR alosztály: léghajók, amik emelőerejének legalább a 80%-át egy levegőnél könnyebb gáz adja és a teljes külső kupola formáját egy merev váz határozza meg.
- BT alosztály: minden más léghajó, beleértve azokat, amelyek emelőerejének több mint 20%-a a tolóerő eredménye.
ALOSZTÁLYOK MÉRETKATEGÓRIÁI
Minden alosztályban a következő méretkategóriák vannak:
A léghajók teljesítmény-térfogatát az emelő gázt tartalmazó tartály legnagyobb geometriai formátumából kell számolni, amit repülés közben elérhet, rugalmas tágulás nélkül. Ha tartály rugalmas anyagból készült, akkor a repülés közbeni aktuális méret határozza meg a méret-kategóriát és ezt az értéket kell használni. A meghatározott értékeket a legközelebbi köbméterre kell kerekíteni.
GÁZOK EGYENÉRTÉKŰSÉGE
Nem használnak egyenértékűségi tényezőt a B osztályban.
Azt szeretnem kerdezni;5kg-ill.10kg suly levegöbe emelesehez mennyi helium lenne kepes?
Tisztelettel varom a valaszt;Levai Imre
Egy m3 hélium (He) elméletileg 1.4363 kg-ot tud megemelni.